Mituri cu creieru

Citeam un articol despre energii universale și îmbunătățire de sine. Printre altele, am citit comentariile. Pentru mine genul ăsta de articole + comentarii sunt un fel de Vacanța Mare on-line, nu le caut, de obicei ajung ele la mine.

Printre alte chestii din articol (aș da linkul dar caut în history de azi dimineață și nu-l găsesc) se vorbea despre creier, despre cum noi folosim 7% din capacitatea creierului iar dacă am folosi 100% am putea comunica cu balenele, cu Stalin sau cu Bill Gates.

Spre rușinea mea, nu am investigat niciodată treaba asta cu 7%, am luat-o ca un lucru care “se știe”. Deși am făcut un an neuropsihologie în care se explica cam 90% din creier cu funcțiile fiecărei zone, nu mi-am pus niciodată o întrebare foarte simplă. Dacă 90% are o funcție, de ce spunem că folosim doar 7%.

Îmi spune nevasta că aș fi spus prin primu an că treaba asta cu 7-10% mi se pare o prostie, dar nu îmi aduc aminte cum și oricum nu am investigat-o. Dar poate un grup rebel de neuroni încerca să-mi spună că mă leg de un mit fără nicio susținere științifică.

Din fericire nu am justificat niciodată nimic pe acest mit.

Se pare că ar fi spus-o Albert Einstein la un moment dat, dar nimeni nu e sigur de asta. Chiar dacă a făcut-o, nu aș pleca de la premisa că Einstein nu a spus și prostii.

Mitul care se pare că e explicat și metaexplicat, s-a perpetuat dintr-o dorință a oamenilor de a crede că vor putea îndoi linguri cu puterea minții la un moment dat sau pentru a justifica inteligența geniilor (care nu are nicio legătură cu munca și învățatul, se știe).

Stau și mă întreb câte alte mituri stau ascunse prin a mea 10% 99% materie cenușie.

Deci, dragi cititori, nu folosim 10% din neuroni (altă chestie care nu ar fi avut sens, un neuron nefolosit e un neuron mort, ăsta nu e un mit), nu folosim 10% din potențialul creierul (îl folosim cam pe tot) și nici nu vom deveni supermașini de calcul capabile să înțeleagă cauzele crizei financiare în ansamblu. Cam ăștia suntem.

3 thoughts on “Mituri cu creieru

  1. Vai, ce mi-ar placea sa ma pot agata de energia universala, sa stiu de unde s-o apuc si sa ma „imbunatatesc”. Desi … daca as avea energia asta intr-o cutiuta in frigider, chiar nu as sti ce sa fac cu ea – ce si cum sa imbunatatesc? Nu cred ca m-as apuca sa indoi linguri si nici sa comunic cu balenele. De ce sa comunic cu balenele? De ce sa stiu toate misterele lumii? De ce sa desfiintez Animal Planet, la urma urmelor? Unde ar mai fi distractia fara mister si neputinta? De ce sa vreau sa stiu si sa pot mai mult, cand eu nu sunt in stare sa gestionez nici putinul pe care il am? Intr-o lume care ar arata ca o uzina de creiere omnisciente, nici filosofia si nici literatura romantica nu ar mai avea vreun sens. Si daca am sti si am putea chiar TOT, ce am face dupa aceea? Eu zic ca ne-am plictisi ingrozitor.

  2. Pingback: De la mit la energie pe linia de înaltă tensiune « S.A.M.D.

Vorbeşte-mi murdar...

